Försäkringstips mottages gärna.

Välkommen till Rootesklubbens forum! Här finner du först lite viktig information om ditt nya forum. Klicka på rubriken här överst i rutan så kommer du vidare.

Försäkringstips mottages gärna.

Inläggav Lars Hagermark » 2017 06 05, 8:44

Bara ett lite större jobb återstår nu innan jag beställer tid för reg.besiktning.
Med godkänd besiktning och ett svenskt reg.nr är det dags att ordna med försäkring. Jag har kollat hos flera bolag och villkoren ser lite olika ut. Men... villkorstexterna är ju så att säga teoridelen i försäkringsavtalet.
Praktikdelen, ja det är hur en eventuell skadehantering sköts av bolaget.
Jag hoppas givetvis att ingen i klubben har råkat ut för "praktikdelen", men kan ändå inte låta bli att fråga:
- Vilka rekommendationer och/eller varningar kan klubbmedlemmarna dela med sig av i det här ämnet?
Imp Californian -69 + 2 projekt, Imp de Luxe -64. "Overseas contact" i Sverige för The Imp Club i England.
Användarvisningsbild
Lars Hagermark

Re: Försäkringstips mottages gärna.

Inläggav hillmanolle » 2017 06 06, 1:56

Hej ! Jag har själv inte haft ngn försäkringsskada och förresten har jag haft så skröpliga Rootesbilar, så jag har bara haft vanlig trafikförsäkring på dem, men jag vet att ett par medlemmar har fått skador reglerade. Ska be dem att höra av sig till dig. Hoppas du kommer ner till träffen i Vänersborg - med eller utan Imp !/Olle L
Användarvisningsbild
hillmanolle
Site Admin

Inläggav Lars Hagermark » 2017 06 07, 4:39

hillmanolle skrev:Hej ! Jag har själv inte haft ngn försäkringsskada och förresten har jag haft så skröpliga Rootesbilar, så jag har bara haft vanlig trafikförsäkring på dem, men jag vet att ett par medlemmar har fått skador reglerade. Ska be dem att höra av sig till dig. Hoppas du kommer ner till träffen i Vänersborg - med eller utan Imp !/Olle L

Tack för hjälpen.
Sent omsider har jag fått koll på sommarkalenderns innehåll och ser att Vänersborgsträffen är fullt möjlig. Anmälnings- och hotellbokningsdatum har tyvärr passerat men jag har ändå mejlat en fråga till m-b.b-e.ericsson (at) telia.com.
Om allt går i lås så kommer jag ner på lördag f.m. och stannar till söndag f.m. Men det blir inte med Impen. Oavsett om besiktningsformaliteterna är klara eller ej. Tror det är klokt att hålla sig lite mer 'hemikring' för de första 'shake-down' milen.
Imp Californian -69 + 2 projekt, Imp de Luxe -64. "Overseas contact" i Sverige för The Imp Club i England.
Användarvisningsbild
Lars Hagermark

Inläggav hillmanolle » 2017 06 08, 10:53

Trevligt att du kommer till träffen i V-borg ! Där kan det säkert bli en del prat om olika försäkringsalternativ. Jag vet att Ericssons som du mejlat till är på utlandsresa just nu, men de kanske hör av sig ändå.
Ta gärna med dig foton på dina bilar i olika stadier, det är alltid kul att se och diskutera kring. Vi måste också ta upp ditt förslag om stor Imp-träff 2019.
Användarvisningsbild
hillmanolle
Site Admin

Inläggav Lars Hagermark » 2017 06 08, 1:47

Jag ser fram emot V-borgträffen. Kommer till välkomstfikat på lördag, stannar till middagen och åker hem på söndag f.m. Ja, nog har jag några bilder även om de ligger i datorn. Kan ju alltid tanka över dem till min bärbara och ta med den.
Har fått en bes.tid hos SBP nästa onsdag och ansökt om MHRF:s korttidsförsäkring med en noggrant ifylld ansökan. Fått besked om att försäkringsansökan behandlas av klubben. Jag inser att jag är ute i "sista minuten" men hoppas hinna få ett positivt besked om försäkringen innan nästa torsdag. Det blir ju så mycket enklare om jag kan slippa ordna med transport och istället bara köra bilen till besiktningen.
Vet du om det är någon särskild medlem/person jag kan kontakta för att kolla om min förhoppning är realistisk?
(Har mejlat samma fråga till Ericssons också. Ja, jag erkänner... är nästan desperat ivrig nu. :lol: )
Användarvisningsbild
Lars Hagermark

Inläggav hillmanolle » 2017 06 10, 7:57

Inte för att jaga vill uppmana till olagligheter, men om jag vore i din Hillman så skulle jag utan större betänkligheter köra bilen för egen maskin till besiktningsstället. Det är väl inte alltför långt och komplicerat att ta sig dit ? När jag går till ett vanligt försäkringsbolag och fixar försäkring så säger de att "så fort du har varit här och anmält dig för försäkring, så kan du tuta och köra och behöver inte vänta på faktura eller försäkringsbesked". Jo, det är förvisso krångelfaktorer med MHRF-varianten, men du kan ju hetsa på med att ringa en gång om dagen nu i veckan och kräva besked om huruvida ansökan har gått igenom. De ska lära sig att inte överadministrera, utan snarare ska de göra livet enklare för oss som hederligt betalar så de får sina arvoden...
Användarvisningsbild
hillmanolle
Site Admin

Inläggav Lars Hagermark » 2017 06 11, 9:49

:D :D :D
Jag har tänkt liknande tankar också men tror att en helt laglig lösning är på gång.
Skickade en ansökan om korttidsförsäkring till MHRF och fick ett snabbt svar att den "studsats" vidare till klubben för godkännande. Fick veta av Maj-Britt och Bengt Ericsson, som tydligen fått ansökan, att de var i Frankrike och därför skickat den vidare i klubben. Chansade med ett mejl till Lars-Inge Karlsson och si... där fick jag napp. Efter två trevliga telefonsamtal med Lars-Inge blev ansökan godkänd och återsänd till MHRF. Innan kvällen var slut kom också ett mejl, i.o.f.s. ett automatiskt men ändå ett bekräftande livstecken, som sade att MHRF:s kansli behandlar ärendet. Om jag inte hör något från MHRF i morgon (måndag) ringer jag och "trakasserar" dem med en välavvägd blandning av artighet och otålighet. Känner mig faktiskt riktigt hoppfull nu inför besiktningen. Och väldigt tacksam mot alla som hjälpt till.
:D :D :D
Användarvisningsbild
Lars Hagermark

Återvänd till Rootesklubbens forum